شرکت فنی مهندسی سامان

امروز پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
ساعت 10:52
 

 سیستم‌های مدیریت پارکینگ هوشمند در ساختمان‌های بزرگ و مجتمع‌های چندمنظوره



امروزه، در کلان‌شهرها، دغدغه‌ی پارکِ خودرو، به نگرانیِ هر روزه‌ی اغلب شهروندان تبدیل شده است. به دلیل رشد جمعیت و افزایش شمار خودروها و گسترش ابعاد ساختمان‌ها و محدودیت‌های شهری، روزبه‌روز ضرورت بهره‌برداری بهینه از فضای پارکینگ در فضاهای شهری بیش از پیش احساس می‌شود؛ در این راستا، ادغام فناوری با سیستم‌های اتوماسیون پارکینگ می‌تواند به تسهیل امور مدیریتی و ارائه‌ی خدماتی با بهره‌ بیشتر بیانجامد.

مهم‌ترین سیستم‌های پارکینگ هوشمند در ساختمان‌های بزرگ و مجتمع‌های چندمنظوره:

- سیستم مدیریت پارکینگ (PMS)
- سیستم هدایت پارکینگ (PGS)
- سیستم تخلیه‌ی دود و آلودگی پارکینگ (SMS)

ضرورت پیاده‌سازی سیستم‌های پارکینگ هوشمند در کلان‌شهرهای امروز

با وجود توسعه‌ و بهبودِ سیستم‌های حمل‌و‌نقل عمومی، بی‌تردید نمی‌توان انتظار داشت که شهروندان در بسیاری از موقعیت‌ها، از خودروهای شخصی دست بکشند و با وسایل حمل و ‌نقل عمومی به یک مرکز خرید یا تفریحی بزرگ سفر کنند. شهروندان در مراجعه به مراکز خرید و بسیاری از مراکز عمومی ترجیح می‌دهند برای سهولت و سرعت بیشتر از خودروهای شخصی بهره بگیرند؛ ولی همیشه دغدغه‌ی پارک خودرو در اطراف این مراکز یا درون پارکینگ‌های مدیریت ‌نشده و غیراستاندارد آن‌ها، لذتِ یک گردش تفریحی را به چالشی دشوار و پیچیده تبدیل می‌کند.

فراهم‌کردن پارکینگی امن و مطمئن با شمار کافی فضای پارک، توجه به نیازهای رانندگانِ دارای کم‌توانی جسمی، سهولت در جست‌و‌جوی جای پارک خالی و یافتن خودرو در پارکینگ‌های بزرگ و چندطبقه با انبوهی از پیکان‌های جهت‌نما، موجب رفع دغدغه‌های مشتریان شده و شوقِ مراجعه‌ی دوباره را در آن‌ها برمی‌انگیزد. پژوهش‌ها در این زمینه گواه آن است که توسعه‌ی پارکینگ‌های هوشمند، نتایج مثبتی را از جمله در کاهش زمانِ یافتن جای پارک، کاهش مسافتِ پیموده ‌شده برای یافتن جای پارک (متعاقباً کاهش آلودگی و ترافیک) و افزایش درآمدِ ماهانه به ازای هر جای پارک به همراه داشته است.

فنی مهندسی سامان و سیستم‌های پارکینگ هوشمند

شرکت فنی و مهندسی سامان با ارائه‌ی سیستم‌های پارکینگ هوشمند در ساختمان‌ها و مجتمع‌های بزرگ تجاری، اداری، مسکونی، تفریحی، بیمارستانی، فرودگاهی و... فرایند پارک خودروها را نظم بخشیده و مزایای بی‌شماری را هم برای بازدیدکنندگان و هم برای مدیران مجتمع به ارمغان می‌آورد. با سیستم‌های پارکینگ هوشمند، دخالت نیروی انسانی به حداقل رسیده و با نصب و راه‌اندازی تجهیزات خودکار، ضمن صرفه‌جویی در زمان و هزینه، بر آرامش و رفاه کاربران ساختمان افزوده خواهد شد. فنی مهندسی سامان، دارای نمایندگی از برندهای بزرگ جهانی در بخش سیستم هوشمند پارکینگ و تجهیزات کنترلی پارکینگ هوشمند، راهکارهای متنوعی را در اختیار صاحبان و مدیران ابر ساختمان‌ها و مجتمع‌های بزرگ در کلان‌شهرها قرار می‌دهد.

سیستم مدیریت پارکینگ (PMS) چیست و چه مزایا، قابلیت‌ها و امکاناتی دارد؟



به منظور بهینه‌سازی مدیریت پارکینگ و نیز ارائه‌ی دسترسی سریع، آسان و ایمن و همچنین صرفه‌جویی در انرژی و حفاظت از محیط‌زیست، سیستم‌های مدیریت پارکینگ یا پارکینگ هوشمند به یكی از مهم‌ترین ابزارها در مدیریت مجتمع‌ها تبدیل شده است. سیستم مدیریت پارکینگ به آگاهی کامل و دقیق از شمارِ خودروهای موجود در پارکینگ، افزایش ضریب امنیت خودروها در لحظه‌ی تردد، ورود، خروج و توقف، کاهش میزان نیروی انسانیِ درگیر و افزایش میزان ایمنی و سهولت دریافت هزینه‌ها به‌ صورت خودکار یا دستی کمک می‌کند. در سامانه‌ی مدیریت پارکینگ، از تجهیزاتی مانند گیت‌های راه‌بند، حسگرهای اعلامِ حضور خودرو با امکان شناسایی جهت، حسگرهای تشخیص ارتفاع برای جلوگیری از ورود خودروهای با ارتفاع غیرمجاز، دوربین‌های تصویربرداری (برای شناسایی پلاک خودرو و راننده) و... بهره‌گیری می‌شود. سیستم مدیریت پارکینگ، به عنوان یک سامانه‌ی مبتنی بر بهره‌وری انرژی، هم‌زمان روی یک بستر نرم‌افزاری اسکادا با قابلیت توسعه‌ی روزانه و یک بستر سخت‌افزاری پیاده‌سازی می‌شود.

مهم‌ترین قابلیت‌های سیستم مدیریت پارکینگ



- قابلیت ثبت تصاویر لازم از خودرو شامل تصویر خودرو، تصویر پلاک و تصویر راننده
- قابلیت نمایش اطلاعات خودرو در زمان خروج شامل زمان خروج، اطلاعات ورودی خودرو و تصویر راننده و خودرو در زمان ورود
- قابلیت محاسبه‌ی تعرفه‌های خاص برای برخی از مشتریان
- قابلیت اِعمال محدودیت یکی ‌بودنِ راننده‌ی ورود و راننده‌ی خروج خودرو برای پلاک‌های انتخاب‌شده
- قابلیت اِعمال ممنوعیت برای استفاده‌ی خودروها از مکان‌های خاص در پارکینگ به ازای هر خودرو
- قابلیت مدیریت وسایل ماشینی مورد استفاده در مجتمع (اسکوترها، ماشین‌های زباله و ماشین‌های الکترونیکی)
- قابلیت مدیریت وسایل ماشینی مورد استفاده در محیط خارج از مجتمع (تاکسی‌ها، مینی‌بوس‌ها، اتوبوس‌ها و ...)


مزایای سیستم مدیریت پارکینگ

- آگاهی کامل و دقیق از شمار و محل خودروهای موجود در پارکینگ در لحظه
- افزایش ضریب امنیت خودروها در لحظه‌ی تردد، ورود، خروج و توقف
- کاهش زمان ثبت خودرو در سیستم
- کاهش میزان و در نتیجه هزینه‌ی نیروی انسانی
- افزایش میزان ایمنی و امنیت برای خودروها و سرنشینان
- کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری
- سهولت و سرعت دریافت هزینه‌ها به صورت خودکار یا دستی
- صرفه‌جویی و مدیریت مصرف انرژی
- مدیریت ترافیک و دسترسی به مجتمع به‌ویژه در زمان‌های اوج
- ارائه‌ی راهکار یکپارچه در راستای اهداف شهر هوشمند
- ارائه‌ی خدماتِ ارزش افزوده به مشتریان