شرکت فنی مهندسی سامان

امروز پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
ساعت 09:34
 

 مزایای هماهنگی BMS با دیگر سیستم های ساختمان



یک ساختمان هوشمند ساختمانی است که در بر دارنده محیطی پویا و مقرون به صرفه به وسیله یکپارچه کردن چهار عنصر اصلی یعنی سامانه‌ها، ساختار، سرویس‌ها، مدیریت و رابطه میان آن‌ها است. به عبارت دیگر ساختمان هوشمند ساختمانی است که کلیه اجزای داخلی ان به واسطه‌ای یکپارچه و ایجاد منطقی سازگار با محیط در تعامل با یکدیگرند. از سوی دیگر، مدیریت انرژی (EMS) می‌تواند در حدود ۱۰٪ تا ۳۰٪ کاهش هزینه و قیمت در پی‌داشته باشد. بازار جهانی خانه‌ها و ساختمان‌های هوشمند در چهار گروه بازار محصولات، بازار کاربر نهایی، بازار فناوری و بازار اپلیکیشن جا می‌گیرد.

سامانه مدیریت ساختمان شامل دو بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار است، سخت‌افزارها معمولاً به صورت اختصاصی به وسیله میکروکنترلرها پیاده‌سازی می‌شوند و نرم‌افزارها نیز ممکن است به صورت اختصاصی برای سامانه نوشته شوند، در برخی از سامانه‌ها از نرم‌افزارهای کنترل و مانیتورینگ برای کنترل ونظارت بر عمل کرد بخش‌های مختلف استفاده می‌شود. ارتباط میان سخت‌افزار و نرم‌افزار توسط یکی از پروتکل‌های DeviceNet, SOAP, XML, BACnet, LonWorks و MODBUS و USP و LAN و RS-232 و… پیاده‌سازی خواهد شد. اجزای اصلی این سامانه شامل :۱-کنترل‌کننده مرکزی، ۲- کنترل‌کننده محلی، ۳- کنترل‌کننده اینترنتی، ۴- حسگرها می‌باشد

زیر سامانه‌های ساختمان هوشمند

• سامانه کنترل دما و تهویه هوا
• سامانه کنترل روشنایی هوشمند
• سامانه دوربین‌های مداربسته نظارتی
• سامانه کنترل تردد
• سامانه اعلام و اطفاء حریق
• سامانه توزیع دیتا
• سامانه خطوط تلفن
• سامانه آنتن مرکزی و توزیع سیگنال
• سامانه تغذیه اضطراری
• سامانه عکس‌العمل خطر
• سامانه اندازه‌گیری و کنترل مصرف آب، گاز و برق
• سامانه یکپارچه‌سازی سامانه‌ها


هماهنگی سیستم BMS با دیگر تجهیزات در ساختمان های بزرگ ، مزایای زیادی دارد می تواند تلفيقی از بخش‌های مختلف اتوماسيون (روشنایی ، سرمایش و گرمایش ، کنترل تردد ، اعلام حریق ، آسانسور و …) را در یک سيستم جمع نماید به گونه ای که به سادگی قابليت تبادل اطلاعات بين آن‌ها وجود داشته باشد.

 نمونه هایی از کاربرد هماهنگی سیستم مدیریت ساختمان با دیگر سیستم های موجود در ساختمان



از این سامانه می‌توان در ساختمان‌ها، ادارات، کارگاه‌ها، انبارها، فروشگاه و اماکن تجاری و اقتصادی و هر جایی که انسان‌ها وجود داشته باشند، می‌توان استفاده نمود. برای بیان هرچه بهتر اهمیت سامانه‌های مدیریت ساختمان یا BMS، در این بخش به بررسی چند فرایند در ساختمان‌های هوشمند پرداخته‌ایم.

آتش‌سوزی و نشت گاز


آرامش مهم‌ترین چیز برای هر فرد است، آتش‌سوزی و نشت گاز همیشه این آرامش را تهدید می‌کند. سامانه‌های مدیریت ساختمان می‌توانند با استفاده از ماژول‌های گاز یاب و آتش یاب اعلام حریق ، نشت گاز و آتش‌سوزی را حس کرده و اقدامات تکمیلی که توسط کاربر برنامه‌ریزی شده‌است را انجام دهند. قطع برق، هدایت آسانسور به طبقه امن، بستن شیر گاز، به صدا درآوردن آژیر، ایجاد تماس تلفنی و… از جمله اقدامات تکمیلی است که توسط سامانه مدیریت ساختمان می‌تواند انجام شود.

امنیت و نظارت


سامانه‌های امنیتی به شکل‌های مختلفی پیاده‌سازی می‌شوند، استفاده از حسگرهای آشکارساز حرکت یا دوربین‌های مدار بسته، از جمله روش‌های حفاظتی است که در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در سامانه‌های مدیریت ساختمان راهکارهای امنیتی مختلفی پیش روی کاربران قرار دارد: استفاده از دوربین‌های مدار بسته یا حسگرهای آشکارساز حرکت ضبط فیلم در صورت وجود هر گونه حرکت در محدوده نظارتی دوربین فعال کردن آژیر یا اطلاع به شخص یا اداره پلیس در صورت ورود فرد متجاوز مشاهده تصاویر دوربین‌های مختلف از راه دور و از طریق اینترنت دریافت گزارش از کلیه فعالیت‌های انجام شده در طول روز (باز و بسته شدن درب‌ها، تعداد ورود و خروج‌ها و…) از طریق ایمیل یا پیامک قابلیت خاموش و روشن کردن کلیه لوازم برقی، کم و زیاد کردن میزان دما، رطوبت و نور محیط از طریق تلفن یا ارسال پیامک

کنترل BMS در آسانسور


یکی از مهمترین قابلیت هایی که در سیستم هوشمند سازی آسانسور وجود دارد سیستم BAS است که در واقع توسط این سیستم می توان کار مونیتورینگ آسانسور را انجام داد و این سیستم کلیه اطلاعات و موارد تعریف و تعیین شده را به مدیر سیستم ( اپراتور مرکزی ) منتقل کرده و کارمند اپراتور می تواند آسانسور مربوطه را براحتی کنترل و هدایت نموده و کارکرد لحظه به لحظه آسانسور را نظارت نماید.
برای ارتباط سیستم هوشمند سازی BMS با آسانسور در ساختمانهای اداری-تجاری بزرگ می توان توسط سیستم BMS حق دسترسی مسافرین به طبقات خاصی را فراهم کرد و یا حرکت کابین آسانسور را طبقه به طبقه کنترل نمود و یا حتی اجازه ورود مسافر به آسانسور خاصی را در لحظات خاصی داد و در کل عملکرد آسانسور را بطور دقیق کنترل و مونیتور نمود.
نکته حائز اهمیت در این مورد این است که برای هوشمند سازی یک ساختمان لازم نیست که قطعات آسانسور ساختمان تعویض شود و در واقع سیستم هوشمند براحتی می تواند با دستگاههای عادی که قبلا نصب شده است ارتباط برقرار نماید و کنترل هوشمند روی آنها داشته باشد. البته نقشه سیم کشی ساختمان باید تغییر نماید و تعدادی تجهیزات جدید مانند انواع کلیدهای هوشمند و ماژول ها و ... طبق استاندارد مهندسی سیستم هوشمند BMS بایستی در ساختمان مربوطه نصب گردد.

ارتباط آسانسور با سیستم اعلام حریق


کنترل‌کننده آسانسورهای مدرن دارای ارتباط با سیستم اعلام حریق بوده و مسافران را در صورت بروز حریق در ساختمان به نقطه امن در تراز تخلیه می‌رساند. همچنین با استفاده از این ارتباط،قبل از پوشش اسپرینکلرها محافظ چاه آسانسور و احتمال بروز خطر برق‌گرفتگی برای مسافران آسانسور و سایر مخاطرات ناشی از عملکرد ناصحیح سیستم ترمز، برق آسانسور به صورت اتوماتیک قطع می‌شود. حسگرهای اعلام حریق مربوط به ایمنی آسانسور باید در فضاهای موتورخانه آسانسور، چاه آسانسور، راهرو و ورودی به موتورخانه آسانسور و راهرو جلوی در طبقات آسانسور نصب شود.بنابراین کنترل‌کننده هر آسانسور در یک گروه نیاز به حداقل یک سیگنال از سیستم اعلام حریق ساختمان جهت اطلاع از فعال شدن حسگرهای ایمنی هریک از آسانسورهای آن گروه دارد تا در آسانسور را در طبقات غیرمجاز قفل کرده و آسانسورهای آن گروه را به طبقه از پیش تعیین‌شده جهت استفاده مأموران آتش‌نشانی منتقل کند.

ارتباط سیستم تهویه و هوا رسان با سیستم مدیریت ساختمان


آمار ها نشان می دهد که بیش از ۹۰٪ مرگ و میر ناشی از آتش سوزی ناشی از آتش سوزی نیست بلکه به علت استنشاق گازهای سمی آتش (دود) می باشد. کنترل دود می تواند به اطفاء حریق و نجات کمک کند. کم شدن دود باعث شناسایی منبع آتش و در نتیجه اقدامات مؤثر آتش نشان ها می شود. همچنین به یافتن و نجات افراد کمک می کند. با خارج شدن هوای گرم میتوان اطمینان پیدا کرد که جرقه ها باعث احتراق مجدد نمیشوند. با هماهنگ کردن سیستم های تهویه و هوا رسان ساختمان با سیستم BMS می توان در صورت بروز حادثه اقداماتی را در سیستم تعریف کرد که به تخلیه سریع دود و خنک کردن محل حریق منجر شود تا از تلفات جلوگیری شود.